2016. december 11., vasárnap

Dendromán próbálkozások a Gemenc peremén

Ilyen is régen volt, hajnali indulás.

Az egyik listás nyár a keselyűsi úton

Az ébredő Sárköz.

Ennyi kárókatona láttán nem nagyon reménykedhetnek a pecások a Sió itteni szakaszán.

A szürke gémek azért bizakodnak.

A Gemencet most lezárták a hajtóvadászatok miatt.Gondoltam így a Gemenc Siótól északra eső vékonyka kis galériaerdejét nézem végig, itt biztos nem vadásznak. Műholdról nem túl biztató, főként fűz telepítések rajzolódnak ki. De itt talált Szombathelyi Gergely jó régen egy listás szilt, úgyhogy bizakodtam. Az út nagy részét tényleg fiatalos fűzültetvényben tettem meg, amelyekben idősebb zárványok fordultak elő.

Rég láttam friss hódrágást. A keselyűsi és hátfői részekről úgy tűnik, eltűntek a hódok, de itt még élnek, ebben a távoli északi szögletben.

A kép bal szélén álló fűzhöz fűztem (hogy ilyen hülye szójátékkal éljek) a legnagyobb reményt, de ez is csak 570 cm-es.

Egy kis fok.

A nap a töltés fölé ér.

Visszafelé felkeresem a vidék listás szilfáját is.

Előző nap Taplóson próbálkoztam. Kerékpárral indultam a Sió töltésen. Mire kiértem Taplósra, a szekszárdi dombok is megszabadultak a köd fogságától.

A zúzmara teszi izgalmassá a fákat ezen a reggelen.

A Taplós jégben, zúzmarában.

Zúzmarás bagatell 1.

Zúzmarás bagatell 2.

A minap találkoztam Tóth Gáborral. Ő említette, hogy az egykori nemzeti parkos bemutatóház mögött van egy nagy szil. Tényleg.

Közelebbről már csalódást keltő a kettős törzse. Belefoglalták a törzset az egykori bemutatóház kerítésébe. Egyszer régen valakik számára jó ötletnek tűnt, hogy a nemzeti park egyik bemutatóközpontját a Taplós eldugott déli végénél, a töltés belső oldalán építsék ki.  (Annyit sem tanulmányozták a gemenci árvizeket, mint én.) Ez lett volna Taplós-Gógai Bemutató Övezet. Néhány elavult honlap még mindig említi. A szürke marha gulya is errefelé legelt. Aztán jött 2006-ban egy áradás. Akkoriban én is éppen arrafelé jártam, amikor közelgő nagy víz elől a gulyát kamionokra terelték,és átvitték Bédára.

A másik oldalról kicsit jobban mutat. Egy kerítésoszlopot levonva is 460 cm körül van.