2015. május 16., szombat

A Margit-sziget

Munkám időnként fővárunkba szólít, ilyenkor igyekszem egy kis szabadidős programot is kipréselni a délutáni vonatindulás előtt. Most a Margit-szigetre ugrottam ki, ahol dendromán ébredésem előtt  vagy tizenöt évvel sétáltam utoljára, és lényegében alig volt emlékem a helyről. Nekünk dendrománoknak sokat jelent a Margit-sziget, 19 listás fája van, 5 platán, 3 ostorfa, 2-2 vadgesztenye, juhar és nyárfa, és egy-egy fekete dió,bálványfa, lepényfa, kőris és akác  van a szigeten. Ez figyelembe véve azt, hogy 1km2-nyi  területe, egyedülálló sűrűséget jelent. Nagy platánokra nem kellett sokat várni, a sziget déli végén már ott sorakoznak.

Az út hirtelen ötlet volt, így nem terveztem meg az útvonalat, nem készültem a nagy fákból, így itthon utólag készítettem el a leltárt.  A legnagyobb fákat sikerült érintenem, de a listahatár közeli szerényebb ostorfákat, juharokat, akácot, és egy alacsonyabban elágazó kőrist nem sikerült megtalálnom. Azért fájdalmas hiányként kellett megállapítanom, hogy valahogy a jól látható helyen álló gyönyörű mezei juhart is sikerült eltévesztenem.

A szökőkút mellett egy alacsonyan elágazó platán

Még egy

Országos rekorder ez a vadgesztenye, de becsapós a felvétel, mert fölül erősen csonkolt már. Mellette retro padok, amiket már gyermekkoromból is ismerek, és mai szemmel rondának és kényelmetlennek látok, de úgy tűnik tartósak. A szigeten egyszerre van jelen a szőrnyű elesettség és az elegáns gondozottság. Arra például gondolni sem mertem, hogy az ország egyik legfrekventáltabb helyén pusztuló egykori csónakházak, és gazzal felvert teniszpályák árválkodnak.  Mindezekkel együtt Európa 10 legmenőbb szigete közé választották a britek.

A ferencesek egykori kolostorának romjai

Szép fekete dió a kolostorrom közelében. 

Az egykori domonkos apácakolostor Szt. Margit szolgálati helye volt. A szépen rekonstruált kútházat sajnos festékszórókkal szétbarmolták.

A templom romjai

A listás lepényfa. Most már ideje lenne megmérnem egyszer az Augusz-ház mellett állót is, mert az nyilvánvalóan szebb, és szerintem van ilyen kerületű is.

Már jó sokat gyalogoltam észak felé, amikor az első olyan fa elém került, ami igazán szíven ütött. Ez egy kőris, de nem a listán szereplő.

Itthon elcsodálkoztam, hogy ez 4m-es kerületű sincs, hogy nincs rajta a listán? Nekem ott úgy tűnt, kell annyinak lennie.

Aztán jött a sziget legszebb platánja

A premontreiek rekonstruált kis temploma

A sziget északi vége felé egy gyönyörű, teljesen egészséges vadgesztenye

A nagyszálló szomszédságában egy listás fekete nyár

Így ismerjük a képeslapokról a szigetet, csak azt nem ilyen szürke, szemerkélős időben szokták fényképezni.

Pósfai György tavalyi bejegyzésében olvastam arról, hogy a sziget kis tavában rendszeresen időzik egy ritka, és egyébként félénk csörgőréce gácsér is. Kellemes meglepetésemre most is ott volt. A csörgő réce Magyarországon ritkán tölti a nyarat, inkább csak téli vendég, a nyárra is itt maradók számát mindössze száz körülire becsülik. Ez úgy látszik, jól érzi itt magát.

A Bodor-féle zenélő kút mellett is áll egy listás nyár

Platánok tobzódása. Szél Győző blogjából tudom, hogy ennek a neve Hétvezér. Kár, hogy Győző blogjából eltűntek a képek. 

Egy újabb szép kőris fantasztikus oldalággal

A kis állatkert pávája

Jól érzik magukat itt a gólyák is. Mellettük egy  hatalmas vadgesztenye romja. Mint látszik is, egy oldalága azért még kizöldellt ennek a fantasztikus méretű fának.

Végére még egy csodálatos platán