2014. február 16., vasárnap

Megint bóklászás Szekszárd határában

Tegnap a madarászok rendezvényén voltam. A  Tolna megye helyi  védettségű területeinek állapotairól hallhattunk beszámolókat Kováts Lászlótól és Tóth István Zsolttól, rendkívül szakszerűen, érdekesen.  A tavaly végzett átfogó felmérés eredménye -természetesen- kiábrándító. Az évtizedekkel ezelőtti régi gyepeket, legelőket felverik a dzsuva, a tavakon tombol az eutrofizáció, az erdők java kivágva, letarolva, a parkok kicsit- de inkább mégse- gondozva. Van viszont egy nem védett lápos hely a megye közepén, ahol százával költenek a gémek és egyebek. Többek közt a Kapszeg-tóról is ide költöztek a madarak, legalábbis egy részük. A Kapszeg-tóról eddig nekem sem volt túl jó véleményem, éppen a héten jártam ott, és megint nem történt semmi. Ma arra gondoltam, hogy adok még egy esélyt a tónak és egy másik irányból is megközelítem a területet. Az igaz, hogy most nincs még idénye a gémeknek, de hátha összejön valami. Hát nem jött. Persze nyilván egy ilyen hatalmas, régi nádtengernek meg kell hogy legyen a maga értéke, csak az nem adja könnyen magát.

Gaz

A náddal teljesen benőtt tavat szántóföldek szegélyezik.  Egy árva egerészölyv,  nyúl vagy őz sem tudott  az objektív elé kerülni.

"Vigasztalásul" kinéztem megint a Gemencbe. Itt megint nem kellett csalódnom, sőt! A Bárányfoki-tanösvényt jártam végig, és indításnak mindjárt egy mókus fogadott.

A Gemenc nagy része most március közepéig le van zárva az agancsgyűjtők miatt. Csak a tanösvények járhatók engedély nélkül. Nekem meg nincs engedélyem. Az agancsgyűjtők kíméletlenségéről itt egy cikk, ebben éppen zalai szakember nyilatkozik, de akár gemenci is lehetne.  Járják is a töltéseket a rendészek. Erre mivel fogad a tanösvény? Egy fiatal bikákból álló nagy rudli tagjai néznek rám az egyik nyiladékból. Minden agancstolvaj álma lenne egy ilyen találkozás. 

Majd szépen elsétálnak előttem

Még szinte mindegyiknek a fején ott van az agancs. 


Én továbbra is békésen sétálgatok tovább, erre megint keresztezik utamat. Kár, hogy pont szemből sütött a Nap.

Ilyen most a Szilágyi-fok

Bagatell moháról és piros bogyóról.