2012. március 18., vasárnap

Fűzóriás a bogyiszlói határban: A karaszi fűz


Az elmúlt napok dendromán szenzációja volt az, hogy  ShG országos
fűzrekorderre akadt. 
Ma hajnalban én is felkerestem a  Karasz nevű határrészében
található famatuzsálemet.A fa ugyan a bogyiszlói határrészben van, de
Keselyűs felől, Hátfő irányából  közelíthető meg leggyorsabban.
Koordinátái: 46.348868,18.864405 

. Nekem sem sikerült 9m alatt mérnem, úgyhogy kíváncsian várjuk
Pósfai Gyuri hitelesítését. Egyre valószínűbb, hogy új rekorder van fűzből.

A nyilvánvalóan igen idős, ennek megfelelően nincs túl jó állapotban, de
még hatalmas erőben van. Teljesen odvas, a kerülete nem is ér már teljesen
körbe, mert az odva egy helyütt beszakadt. Mérni nehéz, mert
bodzás dzsuva veszi körül, ami még egy szögekkel felfelé néző borona
maradványait is takarja. Aki körbejárja, legyen óvatos! Még néhány hét, és
hatalmas dzsuva szinte el is rejti ezt a nagyszerű fát.

A fűz mellől lettem figyelmes arra, hogy a délre fekvő közeli erőfolt egy ígéretes
fekete nyárfát is tartogat. A fa valóban hatalmas 8m körüli, de hármas törzsű,
alacsonyan szétágazó, úgyhogy határeset, inkább a nem irányába szavazva.

Ma hajnalban is lőttek a vadlesből. Szokásos beetetem-
odadurrantok stílusú vadászóhely.

Régen több fűz is állhatott erre, de a többinek már csak romjai vannak meg.

Mivel ShG a középkori  Dalocsa helyét is megtalálta, ezért én is
elindultam a talányos "Boldogság útja" nevű földes úton. A Sárközben
a nagy szabályozási munkák lezártával egy -két új útnak ilyen "új stílusú"
nevet adtak. Decs határában van pl. "10öles út" is. A "Boldogság útja"
fontosságát mutatja, hogy az már az 1860 körüli kataszteri térképen is szerepel,
és napjainkban is külön felüljárót kapott az M9-es felett.  A"Boldogság útja"
hamarosan a Bogyiszlói-főcsatorna partjához ér. A főcsatorna az egykori
Karasz-fokból lett kialakítva.

Dalocsát nekem is sikerült azonosítanom. ShG is említette, hogy ezen a helyen
több egykori fok találkozott. A "színes" kataszteri térkép egyszerűen Dalocsának
nevezi ezt a fokot.

Észak felől ideérkező fok neve Gője. Ez ma a Bogyiszlói-főcstorna, partján itt
is nagy füzek állnak.

Kelet felől pedig az Öreg-Dalocsa visz a Herem-Tője irányába.

A Karaszi-fok délről ideérkező részének pedig Örim volt a neve.