2010. május 31., hétfő

Mégegyszer a bogyiszlói orchideás erdőben

Vasárnap délután a közelgő újabb zivatarfronttal versenyezve ismét kilátogattam az eddig nagy csalódást hozó bogyiszlói, egykoron orchideásnak nevezett erdőbe. Előtte gondos műholdfelvétel elemzéssel kiválasztottam azokat a területeket, amelyek a "milliószámra megjelenő kosborfélék" előfordulásai lehetnek. Rá is akadtam a hússzínű ujjaskosbor számos példányára, de legfeljebb néhány lehet a területen az egykor emlegetett milliószám helyett. Nem vagyok egy nagy botanikus (sőt!), de megkockáztatok egy feltételezést: A területen megjelenő erősen invazív fajok az erdei tisztásokat oly mértékben elbozótosították, hogy ebben a megváltozott ökoszisztémában a kosborfélék az alulmaradó fajok közé sorolódnak. Ennek következtében az egyedszámuk lecsökkent, és hamarosan kipusztulnak a területről.
Szerencsére nem lett igazam: 2011-ben a vitéz kosbor ismét tömeges lett, és más rokon fajok is szépen mutatkoztak.
Több év tapasztalatait pedig ez a "tanulmány" gyűjti egybe.



Nyírfasarjas bozótosban virít a kosbor

Hússzínű ujjaskosbor

Az erdő előterében álló öreg nyárfáról nagy ágak törtek le az elmúlt napok zivataraiban. A fát megmértem, 550-es lett csak. Már gyülekeznek azok a felhők, amik aztán alaposan eláztattak

A mezei csormolyából is akadt szép számmal